onsdag den 8. februar 2012

Sydney i regn... OG sol!

Efter et par dage stort set uden internet er vi nu tilbage på sporet!

Her er lidt om hvad vi har lavet siden sidst:

Når man er ude at rejse, sker det som bekendt af og til, at vejret ikke lige arter sig som man havde forestillet sig. Det gjorde det ikke helt et par af vores dage i Sydney, idet det regnede en del. (Dog ikke så meget som længere nordpå, hvor store oversvømmelser har gjort en del folk hjemløse!)
Ergo stod den på indendørs aktiviteter i Australiens største by.
Første dag udvalgte vi os "Sydney Aquarium" som lå i gå-afstand fra vores hotel. Vi så på små søde fisk i regnbuens farver, på fine søheste, klamme søslanger, kæmpe hajer, søkøer, enorme rokker og en hel masse andre dyr som levede i vandet omkring Australien.

Dagen efter regnede det igen, men endnu en gang havde vi en løsning på hånden: "Sydney Wildlife", hvor man kan se et stor udvalg af Australske dyr. Der findes åbenbart en del arter, som kun findes i Australien.
A. holdt sig dog fra afdelingen med edderkopper - Hun gav det en chance, men fik straks kuldegysninger og ståpels af skræk, så det blev overladt til L. Han kom tilbage og mumlede noget om "verdens giftigste" og noget andet.
Billeder af den slags kryb skal I nok blive skånet for - her er i stedet en sød lille basse, som A. forelskede sig lidt i. En Wombat. Der kan løbe 40km/t. Det er virkelig sejt! L. mener ikke man må holde den som husdyr. Øv...

Og den helt typiske - kænguruen. De kommer åbenbart i mange størrelser. Lille, mellem og stor.Og her går man og tror at kænguru er kænguru. Snydt.
Kan man se, at den nederste er næsten lige så høj som A.?

Her nedenunder har vi Rex. Rex er 44 år, og man regner med at han bliver omkring 100 år gammel. Han er i skrivende stund 5,5m lang og vejer 520 kg. Krokodiller vokser hele livet, så ham her kan godt blive endnu større. Dyrepasseren skød på at han ville ende med at være 6,5 m lang og veje lidt over 1000kg. -Skål!
Rex er ikke meget for selskab - han har dræbt sine 2 tidligere kærester ved at flå dem i stumper og stykker... Jaja, han får nu lov til at æde en kylling om ugen. Det er da også mere simpelt.

Det regnede heldigvis ikke alle dage i Sydney, så nogle udendørs ting fik vi da set. A. havde haft kig på en kinesisk have, den skulle besøges - den lød så hyggelig. Det er en have, der er anlagt som en venskabs-have mellem Kina og Australien.

Her ses en vogn af jade - alt er jade; Klokker, lygter, udsmykning - bortset fra hjulene. Den vejer kun 2 tons. Prisen kender man ikke. Men A. vil gerne have en.

L. er meget begejstret for kinesiske haver. Det ses.

Vanen tro har vi også været på sightseeing i bus med "guide" - Sydney er stor, så det er rart at kunne blive kørt rundt til det vigtigste. Sydney er nok en af de flotteste byer vi har været i.
Downtown er højhuse og travle gader, men også en masse åbne pladser, grønne områder og store parker (med klapstole man bare kan sætte sig i!). Hvis man kommer lidt væk fra centrum, møder man bl.a. områder med de hyggeligste kartoffelrækkehuse,  og store villaer med fantastiske udsigter. Læg dertil at byen er en smule kuperet (en slags "San Francisco light") som også gør det hele lidt særegent og charmerende.

Sydney har det hele. -Også de mere kulørte dele, såsom King's Cross, som er byens Red Light District. Her ser man skilte som dette:
Det er da ren tale.

Her er lidt blandet fra vores sightseeing:

Sydney's skyline. - Virkelig smuk i solskin.

Bondi Beach. Sydney's berømte strand. Her hænger man ud og bliver set.

Våde fødder i Rose Bay, en af Sydney's smukke bugter. Man KAN godt spotte lidt skyline i baggrunden...

Vi sluttede turen af med en dejlig middag på en restaurant som lå -helt- ud til en af tre store bugter som ligger i forlængelse af Sydney Harbour. Virkelig smukt!

Vi valgte at gå et stykke af turen hjem langs bugten, selvom mørket var ved at falde på. Der fløj nogle store fugle over vores hoveder mens vi gik, og en af dem landede i et træ lige hvor vi gik, og satte sig til rette med hovedet nedad. Det var kæmpeflagermus og ikke fugle! Yikes!

Nå, men hjem til hotellet kom vi, kufferter blev pakket, og vi checkede ud af hotellet næste morgen.
Sydney er nu et overstået kapitel. Vi sidder i skrivende stund på en campingplads i vores nylejede camper, ca 1000 km fra der hvor vi startede. Meget mere om det næste gang!