onsdag den 1. februar 2012

Farvel Singapore. G'day Sydney.

Vi er nu ankommet til Sydney, efter et par dejlige sidste dage i Singapore.

Disse blev bl.a. brugt på en tur til Chinatown. I smeltende varme, men et marked skal jo ses, så der kan findes postkort at sende hjem og en magnet til køleskabet.
"Ellers har vi jo ikke rigtig været der", mener nogen. (L. er ikke helt sikker på han deler det synspunkt).
Vi fandt *gudskelov* begge dele. Pyha. Derudover fandt vi også en masse andet spændende (og en del ikke så spændende) i plast, papir og jade. Men lige den skomager som A. ledte efter - den fandt vi ikke.

Helt tilfældigt (også her er L. lidt tvivlende) faldt vi over et tempel, som A. havde læst om tidligere. "Buddha Tooth Relic Temple". Jep, et helt tempel pga en tand. Buddha's tand. En tand så hellig, at den kun måtte ses live på en fladskærm. Og pakket ind i guld. Intet mindre kan vel gøre det.  L. mente at det nok var fordi Buddha var slikken at han havde mistet tanden. Han ligner (ifølge L.) en rigtig slikmund. A. prøvede at forklare L. noget om 2 versioner af Buddha, en tynd og en tyk. L. mumlede noget om Elvis og så var den samtale lissom ikke længere...

Der var hele 5 etager i det tempel - og der var bl.a. også adgang til en tempelhave på toppen. Som det kan ses var L. i sit es. Templer er toppen, i hvert fald i følge halvdelen af udflugtens deltagere.

Men L. er på toppen, når man kan tage røven på nogen med en overraskelse, så det gjorde han:
L. havde som tidligere nævnt inviteret A. i biografen. Da vi ankom til biografen viste det sig at der var en årsag til invitationen. Det var nemlig en "Gold Class" biograf, med kun plads til 16 gæster. Først kom man ind i et lounge-agtigt område, hvor man bestilte det mad man gerne ville spise. Inde i biografen. Under filmen. Så satte man sig ind i salen. Det lignede ikke noget vi havde set før:

Så der kom en tjener og serverede under filmen. Både hovedret, dessert og popcorn. Ville man have noget andet eller mere, var der en knap på bordet man kunne trykke på. Sæderne var kæmpe, og kunne lægges helt ned. Sådan skal det gøres... Filmen var forøvrigt også udmærket.

Sidste dag, "check ud dag", brugte vi ved poolen på hotellet. Det var dejligt vejr som altid i Singapore. Let overskyet og virkelig varmt. A. kan stadig godt svømme en bane, men kun når L. svømmer ved siden af, og minder hende om at hun skal huske at trække vejret. Ja ja. Man kan ikke holde styr på det hele selv.
Om aftenen fløj vi så mod Sydney. I den største flyver, en Airbus 380'er. Den var KÆMPE! Og vi sad som konger og dronninger. Næsten.

Sæderne kunne lægges helt ned, så man kunne sove rigtigt. OPTUR!!! Dog var der så mange fede film at vælge imellem, at L. erklærede, at han slet ikke skulle sove. A. så Drive og gik kold bagefter.
8 timer senere landede vi groggy i Sydney og forberedte os mentalt på den store gennemgang af bagage i tolden (den skulle være ret skrap i Australien). Det skete bare aldrig. A. havde læst side op og side ned om tilladte vitaminer, kosttilskud m.m. Og så var der slet ingen tjek. Hmpf!

Vi trådte ud af lufthavnen og ind i en dyne af fugtig varme. Efter en kort tur i taxi og en tiltrængt lur på vores værelse på hotellet, var det tid til den første smule sightseeing. Vores ankomstdag var iflg. vejrudsigten den dag med bedst vejr under vores ophold (de har lovet omslag i vejret - LIGE når vi ankommer, tsk) så vi begav os mod Sydney Harbour hvor operahuset ligger. Vi gik gennem brede gader med smukke bygninger, mærkevarebutikker, tonsvis af højhuse og utrolig mange folk i business-outfits. Faktisk en ret flot by. Ved havnen fik vi endelig et glimt af Operaen. Så fint, som den lige ligger der, ud mod vandet.

Sydney Harbour Bridge fik vi også set. Én af dagene skal vi ud og gå på den også. Det ser ud til at være en vild udsigt deroppe fra.

Generelt er Sydney Harbour og den del af det omliggende område vi har set ("The Rocks"), et rigtig hyggeligt område med masser af caféer, små butikker og fine, gamle bygninger.

(A. kalder dem western-style, L. mener de er mere Sherlock Holmes-agtige)

Tilbage på hotellet gik vi godt trætte på hovedet i seng. Og sov 14 timer. Hader jetlag!
Pt. er vi 10 timer foran DK.
I morgen skal vi ud på mere sightseeing. Vi har forberedt os, så hvis der som lovet kommer regn, så den kan bare komme an. I så fald skal vi se på indendørs aktiviteter. Ha.